Programul BrainFitness pentru copii și adolescenți.

Programul BrainFitness pentru copii și adolescenți. O soluție la era digitală, acum la PsiZone.

În viața familiilor noastre există o bombă cu ceas. Avem acces la ea oricand și ne afectează echilibrul psiho-emoțional al copiilor noștri și desigur, pe noi… Ea modifică modul în care copiii noștri gândesc și simt, ne-am obișnuit cu ea pentru că timpul trece încet și reacțiile nu sunt imediate ca să ne facă să luăm decizii, să o dezamorsăm sau măcar să inițiem acest proces. Deși devenim din ce în ce mai conștienți de efectele negative și începem procesul de dezamorsare, suntem șocați de faptul că nu reușim să fim eficienți, avem sentimentul că lucrurile au luat-o razna și căutăm soluții din ce în ce mai versatile. Realitatea este îngrijorătoare, începutul problemelor se situează în trecut și desigur ați înțeles deja la ce probleme mă refer și atunci când facem referire la intervenție, la remedierea problemelor, noi ca părinți ne dorim să rezolvăm problemele repede, uneori chiar foarte repede.

Ce este era digitală?

Pe scurt, era digitală reprezintă un cumul de medii informaționale cu rol de comunicare inter-umană, ce sunt caracterizate de viteză crescută, varietate, versatilitate cu un caracter de adaptabilitate crescută în funcție de nevoile și cerințele utilizatorului și care oferă o disponibilitate și o facilitate în accesarea acestor informații.

Avantajele sunt desigur demne de evoluția informațională în toate domeniile de activitate  însă accesul la aceste medii și facilitarea în direcția utilizării de către copii duc la niște riscuri neconștientizate încă, dar resimțite desigur chiar în realitatea prezentă.

Părinții  sunt sunt extrem de îngrijorați de numărul de ore petrecut de copiii lor în fața ecranului, însă nu știu exact care sunt riscurile sau cum ar trebui să abordeze problema.

Rapoartele de statistică de specialitate confirmă faptul că internetul a devansat deja televizorul în preferințele copiilor. Așadar timpul liber este alocat de multe ori utilizării telefoanelor, tabletelor si calculatorului. Consolele de jocuri sunt desigur nocive în dezvoltarea copiilor noștri. Voi particulariza în cadrul acestui articol care sunt efectele și cum răspund copiii la această expunere excesivă la mediile virtuale.

Efectele device-urilor

Rezultatele prezentate în continuare sunt parțiale și reprezintă un semnal de alarmă la o realitate îngrijorătoare că încă nu se cunosc cu adevărat efectele pe termen lung ale dispozitivelor asupra copiilor. Dovezile de până acum sunt tulburătoare:

  • Evidențierea diagnosticului de ,,autizare” ce prezintă multipli indicatori ai întârzierii pe majoritatea ariilor de dezvoltare;
  • Creșterea cazurilor de eșec școlar;
  • Lipsa jocului fizic și creativ;
  • Inadaptare socială a copiilor datorită lipsei dezvoltării Inteligenței Emoționale;
  • cazuri de violență crescută în rândul copiilor și adolescenților;
  • Dezvoltarea depresiei și a tulburărilor de somn;
  • Dificultăți în dezvoltarea relațiilor sociale și ulterior ca adulți, în mediile profesionale.

 

Cum reacționează creierul la expunerea la mediile virtuale?

Se cunoaște, avem cu toții două emisfere cerebrale care permit funcționarea optimă ca indivizi în această lume.

În dezvoltarea din primii ani de viața, caracteristica celor două emisfere cerebrale este să lucreze în sincronicitate permițând o analiză eficientă dpdv informațional.  Studiile arată că sincronizarea cerebrală este o stare naturală care ne oferă avantaje multiple, cum ar fi optimizarea parametrilor creierului cu impact pozitiv în îmbunătățirea concentrării și a memoriei, dar care nu este întreținută, antrenată. În realitate eficiența utilizării device-urilor în era digitală este un exemplu clar de disfuncție cerebrală datorat lipsei de sincronizare cerebrală.

Asadar putem prezenta funcțiile celor două emisfere cerebrale.

Emisfera stanga: logica si ratiunea

  • domina si gestioneaza limbajul;
  • este responsabila de logica si de calculele matematice;
  • coordoneaza si cele cinci simturi fizice;
  • transforma simturile in perceptii si rationamente cauzale;
  • permite numai gandirea univalenta, liniara, biunivoca;
  • pastreaza experientele acumulate din lumea fizica;
  • administreaza judecata si relationarea;
  • opereaza cu comparatii si tot felul de rationamente;
  • vehiculeaza cunoasterea pe baza argumentelor.

Emisfera dreapta: afectivitatea

  • se ocupa de abilitatile spatiale, recunoasterea faciala si procesarea muzicii;
  • manageriaza intelegerea imaginilor vizuale;
  • este responsabila de creativitate;
  • administreaza emotivitateasi afectivitatea;
  • transforma imaginile in reprezentari mentale;
  • stimuleaza imaginatia;
  • coordoneaza cele cinci simturi spirituale;
  • gestioneaza simturile artistice;
  • lucreaza cu perceptii, reprezentari;
  • pastreaza experientele acumulate in lumea imaginativa;
  • confera fantezie si creativitate.

 

In primii ani de viață, în copilăria mică, emisfera stângă are rolul prelucrării și integrării celor cinci simțuri și este importantă în perceperea și interpretarea lumii fizice. O expunere a copilului la stimuli variați și în contexte de interacțiune diferite, permit formarea unei reprezentări realiste a vieții pentru copii. Dacă facem referire la însușirea limbajului receptiv și expresiv, emisfera stângă are un rol determinant în formarea limbajului și a comunicării funcționale cu efecte majore în dezvoltarea copilariei mari și ulterior a adolescentului.

În momentul expunerii copilului mic la un mediu informațional bogat în mesaje vizuale dar și auditive, emisfera stângă  poate procesa  un număr limitat de informații. In momentul expunerii la un flux informațional crescut, emisfera stângă nu poate procesa mai mult, iar informațiile sunt preluate și percepute cu ajutorul emisferei drepte, așadar analiza logică a minții este suprimată cu efecte negative asupra dezvoltării copilului care simte și rezonează cu informațiile primite ,, pe tava” fără a mai avea discernământul selecției informaționale.

Astfel creierul copilului mic este orientat către o activitate predominantă a emisferei drepte, ce nu are legatură cu nevoile reale de creștere și învățare a copilului mic. Astfel se creează noi obișnuințe, nocive, ce vor fi continuate în dezvoltarea vârstei mari cu efecte din ce în ce mai dezastruase.  Este unul din motivele pentru care unele sisteme educaționale, de exemplu Waldorf, exclud accesul la dispozitivele digitale pâna la 12 ani.

Astfel se explică de ce fenomenul de autizare poate să apară la vârste mici și în timp, fără intervenție psihologică și familială, să conducă la un diagnostic de autism care va afecta atât viața copilului cât și viața familiei aparținătoare.

Lipsa unei stimulări eficiente, privarea activității emisferei stângi va duce la disfuncții de integrare senzorială, copilul fiind din ce în ce mai limitat în activitățile din planul fizic și mai angrenat în planurile virtuale, disfuncționale în acest context.

Ce este copilaria mare si care sunt efectele expunerii la mediile virtuale

Din perspectiva psihologică, această perioadă este esențială pentru dezvoltarea copilului, dar, cu toate acestea, este și perioada în care unii părinții devin mai puțin atenți la copiii lor.

Deși pare o perioadă de latență, această perioadă de preadolescență este una crucială în dezvoltarea copilului. În această perioadă creierul, aflat în dezvoltare, este deosebit de plastic și este ușor de modelat. Știm că un creier tânăr creează permanent rețele neuronale noi și răspunde la mediul înconjurător al copilului și la experiențele pe care le are. Atractivitatea mediului virtual și angrenarea fără un program prestabilit va conduce la dezvoltarea parțială a deprinderilor sociale și emoționale esențiale.

Schimbarile care apar în dezvoltarea copilului, perturbă calmul și stabilitatea dezvoltării emoționale prin crearea unor dependente clare fata de mediul virtual. Studiile arata efecte la copiii ce utilizeaza mediul virtual, similare cu persoanele dependente de droguri. Asadar putem vorbi de un drog virtual în cazul utilizării exagerate a mediului virtual.

Copilaria mare ar trebui axata pe socializare, formarea de prieteni, a autonomiei si a independentei in vederea pregatirii pentru adolescenta. Nativ, copiii sunt deschizi ca niste bureti si se impregneaza cu aceste experiente ce le vor folosi ulterior in dezvoltarea lor ca adolescenti si viitori adulti.

Realitatea ne arata tendintele de a creste acesti copii in fata unui monitor, riscam sa crestem o generatie de tineri izolați, cu slabe abilități sociale, emoționale si cu rezultate educationale slabe.

În cadrul unui studiu al Universității Cambridge au fost înregistrate activitățile a 800 de copii de 14 ani corelate cu rezultatele obținute la testările naționale. Tinerii care au petrecut cu o ora în plus în fața calculatorului au avut note mai mici cu o medie de două puncte.

Care sunt  soluțiile?

Cu siguranță, intervenția psihologică este esențială și orientată pentru început  în direcția unor ședințe de parenting familial pentru intervenția în familie.

Ulterior intervenția se poate face și individual, psiholog-copil, fiind eficiente tehnicile de intervenție cognitiv-comportamentale.

Formarea unor grupuri de dezvoltare personală facilitează interacțiunea între copii/adolescenți cu rolul dezvoltării comunicării și  dezvoltării Inteligenței Emoționale prin metode și tehnici de intervenție psihologice specifice.

Brain-fitnes-ul este o metodă de a ne antrena echilibrând creierul și activitățile celor două emisfere cerebrale.

Folosirea programelor Hemi-Sync permit sincronizarea emisferelor cerebrale, o stare naturală a creierului care din nefericire nu este exploatată în prezent, însă ea este necesară în dezvoltarea optimă ca individ social.

Ce facem în cadrul întâlnirilor de BrainFitness cu Hemi-Sync?

Este bine de precizat că sincronizarea emisferelor cerebrale( Hemi-Sync) stă la baza performanțelor în cadrul unor universități și centre de renume în care anumite grupuri educaționale elitiste folosesc această capacitate naturală a creierului.

Ce vom face?

– vom audia exerciții Hemi-Sync cu rolul echilibrării/sincronizării cerebrale;

– discuții de grup în care copiii vor interacționa prin jocuri de comunicare ce vor permite crearea unor noi deprinderi sociale pozitive;

– dezvoltare personală pentru copii  și adolescenți;

–  personalizarea programului și adaptarea pentru particularitățile copilului/grupului.

Efectele pe termen lung

  • Eliminarea efectelor nocive a jocurilor ;
  • Creșterea interacțiunii sociale cu beneficiile specifice;
  • Îmbunătățirea performanțelor cerebrale cu pana la 50/60 %;
  • Creșterea stimei de sine;
  • Eliminarea tulburărilor comportamentale;
  • Îmbunătățirea conduitei școlare și sociale;
  • Eficientizarea activităților adiacente, un creier integrat ajută în activitățile sportive, de învățare, etc.
  • Aplicarea programelor cu efecte pozitive în mediul familial și în alte domenii de activitate;
  • Generalizarea conceptului BrainFitness la diferite categorii de vârstă.

 

 

Vă așteptăm!!!

Fii la curent cu noutatile



Close Menu
×
×

Cart