Tehnologia Hemi – Sync și Integrarea Neurosenzorială
la copiii cu tulburări pervazive de dezvoltare (TPD)
Tehnologia Hemi-Sync este un produs de neurotehnologie revoluționară patentată în 1975 de către Institutul Monroe. Institutul Monroe situat în Faber, Virginia, SUA, a fost înfiinţat la începutul anilor ’70 de Robert Monroe, ca organizaţie non-profit de cercetare şi educaţie, dedicată explorării şi dezvoltării conştiinţei uman.
Există numeroase studii și cercetări clinice realizate de membrii profesionali ai TMI, la ora actuală existând și cercetări independente efectuate de universități, centre și spitale. Divizia de cercetare a Institutului Monroe este formată din medici, educatori, psihologi, psihiatri și alți profesioniști de renume care utilizează tehnologia Hemi-Sync într-un cadru larg de aplicații. S-a constatat că aplicarea acestei tehnologii, produce o minte focalizată, coerentă, optimizând crearea legăturilor dintre cele două emisfere cerebrale și schimbul informațional.
Procesul de integrare neurosenzorială este optimizat folosindu-se tehnologia Hemi-Sync.
Unii dintre cercetătorii de frunte în domeniul sincronizării cerebrale, Dr. Letser Fehmi, de la Institutul de Cercetări de Biofeedback Princeton, subliniază că ,,sincronizarea reprezintă eficiența maximă cu care informația poate fi transportată prin întregul creier”.
Este evident că un creier ,,extrem de integrat” în care ambele emisfere funcționează simetric, în armonie și unitate, este cheia către ,,stările de vârf” și performanțele umane excepționale.
Putem observa anumite momente ,,bune” ale copiilor noștri, o funcționalitate optimă și asta ne bucură, desigur. Ceea ce nu știm, este faptul că exact atunci copiii au creierul sincronizat. Așadar, Sincronizarea Cerebrală este o stare naturală pe care o avem pentru perioade scurte de timp.
Timpul petrecut în camera de stimulare Snoezelen, asociat cu audierea unui program muzical cu frecvențele Hemi-Sync, permite copilului prelucrarea optimă a informațiilor. Efectele audierii programelor Hemi-Sync sunt evidențiate în foarte multe domenii, educație, sănătate, medicină…
Potrivit Sensory Integration International (SII), câteva dintre semnele tulburării de integrare senzorială la copii, sunt următoarele:
• Hipersensibilitate la atingeri, mișcări, imagini sau sunete.
• Nu reacționează corespunzător la atingeri, mișcări, stimuli vizuali sau sunete.
• Dificultăți specifice de învățare/performanțe academice slabe.
• Tendința de a fi ușor de distras/Control limitat al atenției.
• Probleme sociale și/sau emoționale.
• Dificultăți în a învăța noi mișcări.
• Întârzieri în exprimare, discurs verbal sau abilități motorii.
Disfuncția de procesare (integrare) senzorială înseamnă incapacitatea creierului de a prelua, organiza și utiliza în mod adecvat input-urile senzoriale în cadrul activităților obișnuite.
Răspunsurile senzoriale neobișnuite (excesiv de intense sau dimpotrivă diminuate, preocuparea intensă cu proprietățile senzoriale ale obiectelor, răspunsurile paradoxale la stimulii senzoriali etc.) sunt comune la copiii cu tulburări pervazive de dezvoltare, ca și dificultatea de a distinge forma de fundal, percepția fragmentată, percepția fluctuantă, monoprocesarea și percepția periferică.
Se știe că pentru procesarea informațiilor senzoriale, pentru contactul cu lumea simțurilor sau cu lumea reală, este necesară angrenarea emisferei stângi. În cazul copiilor cu tulburări pervazive de dezvoltare, activitatea cerebrală se desfășoară preponderent la nivelul emisferei drepte. Activitatea corticală este complet diferită. Emisfera dreaptă procesează informația în întregul ei, determină răspunsuri mai degrabă emoționale, permite analiza detaliilor și texturilor. Copilul poate fi angrenat în activități stereotipe, de analiză disfuncțională a input-ului, apar mișcări repetitive, este neatent la lumea înconjurătoare ca și cum s-ar afla în lumea lui. Problemele apar, putem spune, datorită faptului că legăturile încrucișate dintre emisfere au fost parțial întrerupte, astfel încât procesele precum atenția și memoria fiind prejudiciate cu impact nefavorabil asupra învățării. Copilul are o predispoziție în a recurge la mișcările repetitive, de multe ori ele oferindu-i confort. Copilul este distras de la stimulii exteriori fiind angrenat doar în activitățile stereotipe.
Există programe Hemi-Sync special concepute pentru optimizarea recuperării copiilor cu tulburări pervazive de dezvoltare ( Autism, Asperger, sindromul Rett), care permit o configurare optimă din punct de vedere cerebral.
In cadrul terapiilor aplicăm tehnologia Hemi-Sync în procesul de recuperare a copiilor cu tulburări pervazive de dezvoltare, de peste 10 ani. Această tehnologie inovatoarea are efecte deosebite.
Este bine de știut că tehnologia Hemi-Sync nu înlocuiește terapia de recuperare însă predispune copilul la achiziții și mărește considerabil șansele de recuperare. În lume există numeroase studii și cercetări în acest sens.
Voi atașa câteva link-uri utile ale unor articole ce apar pe site-ul Institutului Monroe din S.U.A.
https://www.monroeinstitute.org/article/2833
https://www.monroeinstitute.org/node/2520
O altă utilizare practică a tehnologiei Hemi-Sync, reprezintă o remediere a efectelor nocive expunerii copiilor la programele TV și la jocurile pe calculator, console și telefon. S-a constatat că după doar două minute de vizionare a unor programe TV sau jocuri, creierul intră într-o nouă stare, funcțiile emisferei stângi sunt izolate și se activează funcțiile emisferei drepte. Astfel copilul intră într-o lume virtuală. Astfel, vă puteți explica de ce aceste device-uri sunt preferate de către copii. Copiii cu tulburări pervazive de dezvoltare au o predispoziție în funcționarea predominantă a emisferei drepte, televizorul și jocurile electronice nu fac altceva decât să continue și să întărească această predominanță a emisferei drepte, ceea ce este preferabil pentru ei.
Întregul nostru sistem social, este fundamentat pe partea logico-raţională a creierului adică a emisferei stângi. De aceea copiilor le este greu să se integreze în lumea socială, să lege relații, să comunice…
Cu frecvențele Hemi-Sync putem interveni în procesul de AUTIZARE care de multe ori instalează simptomatologia specifică Tulburărilor din Spectrul Autismului. Voi face referire la întârzierea dezvoltării limbajului expresiv la copii, un aspect comun al copiilor cu tulburări pervazive de dezvoltare și este bine de știut că dezvoltarea limbajului expresiv ține de activitatea emisferei stângi.
Revenind la modul în care funcționează frecvențele Hemi-Sync în camera de stimulare polisenzorială, vă prezint un exemplu legat de stimularea verbalizării.
Un spațiu destinat stimulării verbalizării din Camera Snoezelen, va permite copilului să observe cum fiecare producție verbală se transformă instant în patternuri de lumini specifice, colorate și cu intesități diferite. În procesul terapeutic observat că audierea unui program audio cu frecvențele Hemi-Sync, permite crearea unei sincronizări cerebrale, deci activarea funcțiilor și emisferei stângi cu efecte pozitive în analiza informațională a stimulilor. Această predispoziție de a crește rata de verbalizare este posibilă datorită frecvențelor Hemi-Sync care facilitează procesul de stimulare a verbalizării ce invită creierul la o stare specifică învățării, favorizând astfel achizițiile pe termen scurt și lung.
Producțiile verbale, vocalizele copilului sunt optimizate de frecvențele Hemi-Sync, creierul funcționând la parametri optimi integrând primii pași ai verbalizării în relația cu mediul camerei de stimulare polisenzorială.
Programele audio Hemi-Sync pot fi integrate în orice mediu terapeutic, optimizând astfel procesul terapeutic.
În cadrul Centrului Psihologic PsiZone, desfășurăm periodic seminarii practice gratuite cu privire la folosirea programelor Hemi-Sync în recuperarea copiilor cu tulburări pervazive de dezvoltare.
Detalii și înscrieri:
Psih. Turcu Adrian
Trainer al Institutului Monroe
Membru Divizia Profesională TMI
Tel. 0752466792
Email: [email protected]
Vă așteptăm!!!